-
- Święto Krótkiego Kina w Najkrótszy Dzień Roku 2024
- Werner Herzog. Wizjoner kina | przegląd filmów | bilety: 15 zł
- André Rieu. Srebrno-złoty koncert gwiazdkowy. Retransmisja nowego bożonarodzeniowego show z Maastricht
- Ukraina! 9. Festiwal Filmowy | replika | Україно! 9. Кінофестиваль
- Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja
- Tosca | MET Opera sezon 2024-2025
- O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji | Krótka Historia Polskiego Kina, cz. 2
- Diuna | seans z audiodeskrypcją
- Simona Kossak | Seans Seniora
Miejsce Kobiet | festiwal on line na MOJEeKINO
Kino REJS Słupskiego Ośrodka Kultury wraz ze Stowarzyszeniem Triny Papisten zaprasza na 15. edycję MIEJSCA KOBIET.
Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach 20 – 29 listopada. Data ta nieprzypadkowo pokrywa się z terminem międzynarodowej kampanii „16 dni przeciwko przemocy wobec kobiet”. Celem festiwalu jest zwiększanie świadomości i wrażliwości na wciąż aktualny problem nierówności społecznej, a także wymiana doświadczeń i prezentacja dorobku artystycznego kobiet, nie tylko z naszego regionu.
Ze względu na pandemiczne obostrzenia i zamknięcie instytucji kultury w tym roku cały festiwal obędzie się w przestrzeni wirtualnej.
Dzięki stronie mojeekino.pl po raz pierwszy filmowa część MIEJSCA KOBIET będzie dostępna dla widzów z całej Polski.
Oferta na platformie dodatkowo wzbogacona będzie o tytuły, które gościły na festiwalu w latach ubiegłych. Partnerem MIEJSCA KOBIET online jest Stowarzyszenie Kin Studyjnych.
Pozostałe wydarzenia: debata PO FILMIE, rozmowa z pisarką Anną Sulińską, koncert Anny Chodyny, spotkanie z reżyserką Darią Woszek i aktorką Heleną Sujecką będą transmitowane na Facebooku.
On-line odbędą się również warsztaty koralikowe „Biały naszyjnik”. Szczegółowe informacje poniżej.kładowy tekst. Kliknij tutaj, aby go zmienić
Szczegółowe informacje
PO FILMIE „GRUBASKI NA FRONT”
debata on-line
24 listopada /wtorek/, godz. 18.00
Naszymi gośćmi będą ekspertki od psychologii, psychoterapii i zdrowego żywienia, a spotkanie poprowadzi Agnieszka Kulis. Porozmawiamy o tym, jak tradycyjne kanony piękna, stereotypy związane z sylwetką i urodą, a także wizerunek kobiet prezentowany w mediach i w reklamie wpływa na obniżone poczucie własnej wartości, staje się przyczyną depresji i rezygnacji z czynnego życia społecznego. W trakcie dyskusji będziemy chcieli poruszyć kilka kwestii związanych z samoakceptacją i zdrowiem osób ze znaczną nadwagą. Zastanowimy się wspólnie, jak zapobiegać odrzuceniu i dyskryminacji ze względu na wygląd i budować pozytywny stosunek do swojego ciała.
Agnieszka Kulis – certyfikowana trenerka programu Wellness Life+ Edycja Specjalna. Od 2015 roku działa w zakresie zdrowego stylu życia i holistycznego podejścia do zdrowia. Prowadzi własną działalność gospodarczą. Coach, członkini Stowarzyszenia Triny Papisten, Kobiecy Słupsk i Soroptimist International, przewodnicząca Rady Kobiet przy Prezydentce Miasta Słupska. Przez kilka lat prowadziła spotkania dla młodzieży w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi.
dr n. o zdr. Magdalena Tańska – specjalistka żywienia i dietetyki, realizatorka programu profilaktycznego „Zdrowe życie – dobre życie” SPMZOZ w Słupsku. Kierowniczka Pracowni Dietetyki Akademii Pomorskiej w Słupsku, wieloletnia wykładowczyni, autorka publikacji naukowych.
Małgorzata Siupik-Winiszewska – absolwentka Studium Socjoterapii Krakowskiego Centrum Psychodynamicznego oraz Studiów Podyplomowych nad Społeczną i Kulturową Tożsamością Płci ISNS Uniwersytetu Warszawskiego, jako pedagog szkolny specjalizuje się w szkoleniach i warsztatach z obszaru przeciwdziałania przemocy w szkole i edukacji antydyskryminacyjnej, prywatnie żona, mama dwójki dzieci, miłośniczka filmu i literatury, też dziecięcej.
Sylwia Moch-Piątek – pedagożka, socjoterapeutka, certyfikowana terapeutka TSR. Specjalizuje się w pracy z tak zwaną trudną młodzieżą. Prowadzi terapię małżeństw, par, uzależnień i indywidualną, a także dla matek z problemami wychowawczymi oraz grupy terapeutyczne młodzieży sprawiającej problemy wychowawcze. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.
Wojowniczki zza żelaznej kurtyny – spotkanie on-line z Anną Sulińską
26 listopada /czwartek/, godz. 19.00
prowadzenie: Bernadetta Żynis
Anna Sulińska – badaczka i reporterka, absolwentka socjologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Publikowała w Wysokich Obcasach i Dużym Formacie. Autorka reportaży „Wniebowzięte. O stewardesach w PRL-u” i „Olimpijki”.
Olimpijki – reportaż o determinacji, walce z własnymi słabościami i z polityką PRL. Sulińska kreśli portrety niezwykłych kobiet, które pokazują, że rywalizacja, wola walki i potrzeba zwycięstwa nie mają płci. To właśnie one, bez profesjonalnego sprzętu i wsparcia, potrafiły dokonać rzeczy niemożliwych i przetarły szlaki kolejnym pokoleniom polskich sportsmenek.
Wniebowzięte. O stewardesach w PRL-u – stewardesy pracujące w Polskich Liniach Lotniczych LOT w czasach PRL, niedoceniane, często pomijane w historii polskiego lotnictwa opowiadają, jak naprawdę wyglądało ich życie. Mówią o marzeniach, wolności, samodzielności i o cenie, jaką musiały za nie zapłacić.
Bernadetta Żynis – profesorka Akademii Pomorskiej, pracuje w Katedrze Filologii Polskiej, zajmuje się literaturą współczesną i teorią literatury.
ACh! Osiecka!
koncert on-line Anny Chodyny z akompaniamentem Beaty Kamińskiej-Mikiciuk
27 listopada /piątek/, godz. 19.00
Anna Chodyna – absolwentka Studium Piosenkarskiego w Poznaniu i Akademii Pomorskiej w Słupsku. Zdobywczyni ostatniego w dziejach Złotego Samowaru podczas festiwalu piosenki radzieckiej w Zielonej Górze w 1990 roku, uczestniczka konkursu Debiuty Opole ‘92. Laureatka programów: Śpiewać każdy może, Szansa na sukces i Droga do gwiazd.
O programie: W osobowości i twórczości Agnieszki Osieckiej jestem zakochana od dwudziestu lat. Jej teksty uwalniają we mnie wiele emocji dotyczących przede wszystkim szeroko pojętej miłości. W programie „ACh! Osiecka!” towarzyszyć mi będzie akompaniament utalentowanej Beaty Kamińskiej-Mikiciuk. Nie mogło być inaczej: dwie kobiety w recitalu z tekstami wybitnej Kobiety z okazji festiwalu Miejsce Kobiet! Z serca zapraszamy <3
Beata Kamińska-Mikiciuk – studiowała w Akademii Pomorskiej na Wydziale Muzycznym oraz na Wydziale Jazzowym Akademii Muzycznej w Gdańsku. Śpiewa, gra, komponuje i aranżuje. Pasjonuje się muzyką worship & gospel. Przez dwadzieścia lat była drugą dyrygentką, solistką i pianistką chóru Fantazja, koncertowała również między innymi z orkiestrą Sinfonia Baltica.
Biały naszyjnik – w hołdzie Ruth Bader Ginsburg
warsztaty koralikowe on-line
28 listopada /sobota/, godz. 14.00
prowadzenie: Roma Linke
Festiwal MIEJSCE KOBIET zaprasza do udziału w warsztatach koralikowych on-line. W sobotę, 28 listopada, o godzinie 14.00 spotkamy się w wirtualnej przestrzeni, żeby wspólnie pod okiem instruktorki wykonać biały koralikowy naszyjnik.
Dla pierwszych pięciu osób będziemy mieli przygotowane zestawy niezbędnych materiałów: koraliki, igłę, nitkę oraz zapięcia…
Uczestnictwo bezpłatne, liczba miejsc ograniczona.
Zapisy: kinorejs@sok.slupsk.pl.
Warunkiem uczestnictwa w warsztatach jest posiadanie konta na gmail oraz kamerki i mikrofonu w komputerze.
Ruth Bader Ginsburg – sędzia Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych, amerykańska ikona feminizmu. W latach pięćdziesiątych, jako jedyna kobieta wśród kilkuset mężczyzn, studiowała prawo na Harvardzie. W latach siedemdziesiątych została pierwszą w historii kobietą na stanowisku profesora na Uniwersytecie Columbia i napisała pierwszy w historii podręcznik prawa poświęcony dyskryminacji płci. Od 1993 roku była sędzią Sądu Najwyższego wyczuloną na sprawy dotyczące dyskryminacji ze względu na płeć, kolor skóry i orientację seksualną. Ruth Bader Ginsburg dzięki swojej tytanicznej pracy i sile argumentacji odmieniła życie milionów kobiet i mężczyzn. Zmarła w wieku 87 lat 18 września 2020 roku. Dla rękodzielniczek na całym świecie symbolem niezłomnej postawy RBG stał się nierozerwalnie z jej wizerunkiem związany biały koralikowy kołnierzyk.
Spotkanie on-line po filmie MARYJKI
z reżyserką, Darią Woszek, oraz aktorką, Heleną Sujecką
29 listopada /niedziela/, godz. 18.00
prowadzenie: Elwira Rewińska
Daria Woszek – reżyserka, absolwentka teatrologii UJ oraz Programu Fabularnego „Studio Prób” i Programu Scenariuszowego „Script” w Szkole Wajdy. Studiowała również reżyserię filmową na Wydziale Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego w Katowicach. W 2010 jej etiuda studencka „Spowiedź” zdobyła Kodak Award na 11th Polish Film Festival w Los Angeles w kategorii film studencki. Polsko-francuski projekt artystki, „Bonjur, je suis Antek”, wygrał European Short Pitch 2015. Scenariusz do filmu „Hycel” jej autorstwa został wyróżniony przez „World of Shorts” podczas Berlinale 2014. Sam film przyniósł Darii Woszek nagrodę im. Ewy Kamirskiej w Konkursie Fabularnych Filmów Krótkometrażowych w Gdyni „za znalezienie ciepłego i pełnego ironii klucza do historii opowiadającej los człowieka zmagającego się z samotnością” oraz nagrodę główną na festiwalu w Rhode Island w USA. „Maryjki” są jej debiutem pełnometrażowym.
Helena Sujecka – absolwentka wrocławskiej PWST z 2009 roku, od lat związana z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu. W 2008 roku otrzymała stypendium artystyczne Wydziału Kultury Miasta Wrocławia. Finalistka 30. Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Debiutowała w serialu “Pitbull” Patryka Vegi. Od tego czasu pojawiła się w wielu filmowych produkcjach m.in. „Yuma” Piotra Mularuka, nagradzanym „Chce się żyć” Macieja Pieprzycy czy „Małe stłuczki”, za rolę w których w 2014 roku została laureatką Złotego Szczeniaka na Festiwalu Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa. Pojawiła się również w: Ciemno, prawie noc, Dowłatow, Kler, Niewinne. Zagrała główną rolę w serialu „Znaki”.
Elwira Rewińska – polonistka i filmoznawczyni, koordynatorka edukacji filmowej w Trójmieście, wieloletnia opiekunka gabinetu filmowego w Pałacu Młodzieży w Gdańsku, organizatorka uczniowskiego DKF i prelegentka Centrum Edukacji Filmowej Helikon. Wieloletnia organizatorka konkursów o tematyce filmowej, autorka publikacji z zakresu edukacji filmowej, prowadzi też wykłady i zajęcia filmoznawcze w Uniwersytecie Trzeciego Wieku.
*******************************************************************************
WYBRANE FILMY
dostępne on-line na platformie mojeekino.pl
LA BOLDUC Kanada 2018, 103 min
reżyseria: François Bouvier
scenariusz: Frédéric Ouellet
zdjęcia: Ronald Plante
obsada: Debbie Lynch-White, Rose-Marie Perreault, Bianca Gervais,
Mylène MacKay, Yan England, Germain Houde
Historia życia Mary Travers, znanej fanom muzyki pod sceniczną nazwą La Bolduc. Mary Rose-Anna Bolduc, z domu Travers, była ikoną muzyki francusko-kanadyjskiej. W latach 30., czyli w szczytowym okresie swojej popularności, była nazywana królową kanadyjskich śpiewaków ludowych.
O La Bolduc mówi się, że była pierwszą wokalistką Quebecu. Jej styl łączył w sobie tradycyjną muzykę ludową Irlandii i Quebecu, a cechowały go wesołe, komediowe aranżacje.
bilety po 15,00 zł film dostępny w trakcie całego festiwalu bez ograniczeń
EMA Chile 2019, 100 min
reżyseria: Pablo Larraín
scenariusz: Guillermo Calderón, Pablo Larraín
muzyka: Nicolas Jaar
zdjęcia: Sergio Armstrong
obsada: Mariana Di Girólamo, Gael García Bernal, Santiago Cabrera
To wyjątkowy film w dorobku Chilijczyka Pabla Larraina (Jackie, El Club), jednego z najciekawszych reżyserów Ameryki Południowej. Pokazywana w konkursie głównym festiwalu w Wenecji Ema to filmowy rollercoaster z magnetyczną Marianą Di Girolamo i Gaelem Garcíą Bernalem w rolach głównych.
Nieuchwytna jak płomień, uwodzicielska Ema roznieca ogień wszędzie tam, gdzie się pojawia. Taniec to dla niej całe życie – dla swojej pasji jest gotowa poświęcić dosłownie wszystko. Wspólnie z mężem-choreografem podejmuje kontrowersyjną decyzję, przez którą upada jej dawny świat, a na zgliszczach starego porządku wyrasta zupełnie nowy – gdzie kobiety mogą tańczyć tak, jak chcą, o rodzinie nie decyduje pokrewieństwo i każdy sam tworzy choreografię własnego życia.
W warstwie fabularnej „Ema” jest historią rozpadającego się związku czterdziestokilkuletniego choreografa oraz jego młodej żony – tancerki. Kiedyś pewnie połączyła ich miłość, dziś dzieli natomiast wszystko: wiek, temperament, nawet taniec, bo on kocha klasykę, ona nowoczesny reggaeton. Oboje nie mogą sobie dać rady z bolesnymi przeżyciami. „Emie” daleko jednak do dramatu obyczajowego, choć jest w tym filmie diagnoza kondycji młodego pokolenia Chilijczyków. To jednak film szalony, zmysłowy i nieobliczalny jak jego tytułowa bohaterka szukająca ratunku i siebie w dzikim tańcu czy idąca przez ulice pięknego Valparaiso z miotaczem ognia. Nie jest to rodzaj kina dla wszystkich, ale z pewnością znajdą się tacy widzowie, których „Ema” porwie. /Barbara Hollender, Rzeczpospolita/
bilety po 15,00 zł, film dostępny w trakcie całego festiwalu bez ograniczeń
GRUBASKI NA FRONT Fat Front Dania, Norwegia, Szwecja 2020, 88 min
reżyseria: Louise Detlefsen, Louise Kjeldsen
scenariusz: Louise Detlefsen, Louise Kjeldsen
Cztery młode dziewczyny z różnych części Skandynawii próbują zredefiniować tradycyjne kanony piękna promując ciałopozytywność – bezwarunkowe celebrowanie swojego ciała. Za pomocą mediów społecznościowych oraz na organizowanych przez siebie wydarzeniach starają się pokazać innym osobom, że nie są same w walce o akceptację swojego ciała. Zaczyna się tworzyć międzynarodowa grupa wsparcia, ale za głosami pozytywnymi idzie też fala hejtu. Pod optymistycznymi hasłami i działaniami kryją się intymne historie z życia bohaterek, które ze zwątpieniem, brakiem zrozumienia i niechęcią spotykają się od wczesnych lat dzieciństwa.
W czasach, w których króluje kult perfekcyjnego ciała, cztery młode Skandynawki nie wstydzą się tego, że są grube. Akceptują siebie takimi, jakimi są.
Idealna sylwetka to fetysz epoki. Jednocześnie jednak rośnie ruch sprzeciwu. „Fat Front” staje do walki. Jego szeregi zasilają grube kobiety, niewstydzące się swojego wyglądu. Dokument przedstawia Helene, Martę, Paulinę oraz Wilde. Cztery dziewczyny ze Skandynawii chcą być dumne z rozmiaru plus size.
bilety po 15,00 zł, film dostępny w trakcie całego festiwalu, limit 150 widzów
MY DWIE Belgia, Francja, Luksemburg 2019, 95 min
reżyseria: Filippo Meneghetti
scenariusz: Filippo Meneghetti, Malysone Bovorasmy
muzyka: Michele Menini
zdjęcia: Aurélien Marra
obsada: Barbara Sukowa, Martine Chevallier, Léa Drucker
Nina i Madeleine są na emeryturze. Przez ostatnie kilka dekad ukrywały swoją miłość i nawet ich najbliżsi są przekonani, że są dla siebie tylko sąsiadkami. Nina uważa jednak, że w dzisiejszych czasach nikt nie będzie zwracał na nie uwagi. Namawia Madeleine, żeby wyjechały do Rzymu i zamieszkały w końcu razem. Madeleine jest skłonna powiedzieć o ich związku i planach swojej córce, jednak wypadki potoczą się w zupełnie nieprzewidziany sposób.
My dwie to wyciskająca łzy historia pięknej miłości, gdzie dramatyczne wydarzenia przeplatają się z dobrym humorem.
Pełnometrażowy debiut reżyserski Filippo Meneghettiego prezentowany był na Festiwalu Filmowym w Toronto.
bilety po 15,00 zł, film dostępny w trakcie całego festiwalu bez ograniczeń
KOBIETA Woman Francja 2019, 105 min
reżyseria: Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova
scenariusz: Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova
Kim jest kobieta? Jakie są jej marzenia i nadzieje, a także największe lęki i blizny? Czego oczekuje od życia, społeczeństwa i mężczyzn? Jaki jest stosunek kobiety do jej ciała i uwodzenia? Jaką rolę w jej życiu odgrywają pozory i piękno? Jak macierzyństwo zmienia jej życie? Co wiemy o kobiecym pożądaniu i dlaczego niektóre kultury uważają je za tak przerażające?
Dwa tysiące kobiet z 50 różnych krajów świata dzieli się przed kamerą swoimi historiami i opowiada o własnych doświadczeniach: od tych najbardziej intymnych aż po kulturowe. Dotykają przy tym szerokiej gamy problemów: seksualności, małżeństwa, macierzyństwa, przemocy domowej, gwałtu, wolności, zniewolenia, niezależności finansowej, wizerunku ciała, starości, miłości, złości i mądrości.
Pomimo przeciwności losu, a czasami tragedii, jakie przeszły, wszystkie wyglądają promiennie, ponieważ w końcu mają szansę wyrazić siebie. Niezależnie od tego skąd pochodzą i ile mają lat, ich doświadczenia rezonują ze sobą, nabierając uniwersalnego znaczenia. W ten sposób powstaje intymny i emocjonalny portret kobiet, które stanowią połowę ludzkości na Ziemi, a mimo to nadal poddawane są przemocy i niesprawiedliwości. To również pean na rzecz ich wewnętrznej siły, odporności, zdolności do przeciwstawiania się przeciwnościom losu i pozytywnej zmiany świata pomimo trudności, jakie napotykają. W erze po #meetoo to również interesujące spojrzenie na rolę i znaczenie kobiet oraz ich postrzeganie świata.
Nadzwyczajnej urody zdjęcia i zapierające dech wyznania. Nie można oderwać wzroku i uwagi.
bilety po 15,00 zł, film dostępny w trakcie całego festiwalu, limit 150 widzów
MARYJKI Polska 2020, 75 min
reżyseria: Daria Woszek
scenariusz: Daria Woszek, Sylwester Piechura
zdjęcia: Michał Pukowiec
muzyka: Marcin Macuk
obsada: Grażyna Misiorowska, Helena Sujecka, Janusz Chabior, Barbara Kurzaj,
Magdalena Koleśnik, Agnieszka Wosińska, Michał Majnicz, Paweł Smagała
Bohaterka filmu to 50-letnia Maria, która spędza czas głównie w swoim mieszkaniu, pełnym podniszczonych figur Maryjek, paląc papierosy, popijając martini, czytając harlequiny i biorąc długie kąpiele przy świecach. Pozostałą część każdego dnia kobieta spędza w osiedlowym supermarkecie, gdzie pracuje. Rutynę dnia przerywają od czasu do czasu niezapowiedziane odwiedziny jej siostrzenicy, Heleny, która wpada do Marii, kiedy świat ją zmęczy i porani. Tak razem chowają się przed światem z Maryjkami.
Ta monotonia kończy się, gdy Maria rozpoczyna hormonalną terapię zastępczą, która ma na nią i jej otoczenie zaskakujący, burzliwy i nieco zabawny wpływ. Bohaterka zaczyna odczuwać dawno zapomniane seksualne i zmysłowe potrzeby.
W swoim pełnometrażowym debiucie Daria Woszek (…) podejmuje formalne ryzyko, tworząc obraz, jakiego jeszcze w polskim kinie nie było. Skupia się na różnych obliczach kobiecości, a całą historię zanurza w świecie wystylizowanych fantazji i groteskowego humoru. /Adam Lewandowski, Esencja/
bilety po 15,00 zł, film dostępny przez 24 godziny od 28 listopada od godziny 18.00, bez ograniczeń