-
- Stop Making Sense | Pokaz świąteczno-noworoczny | gość: Wojciech Kucharczyk
- Święto Krótkiego Kina w Najkrótszy Dzień Roku 2024
- André Rieu. Srebrno-złoty koncert gwiazdkowy. Retransmisja nowego bożonarodzeniowego show z Maastricht
- Aida | MET Opera sezon 2024-2025
- O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji | Krótka Historia Polskiego Kina, cz. 2
- Pozdrowienia z Marsa | Kinowy podwieczorek dla rodziny
- Mufasa: Król Lew | Seans Seniora
Dziesiątka KINA 2022
Rok 2022 przyniósł sporo ciekawych filmów, lecz żadnego, który pobiłby pozostałe pod względem liczby zdobytych nagród i entuzjastycznych recenzji. Zdarzyć się więc mogło wszystko. I zdarzyło się. Mamy sporo zaskoczeń. Począwszy od pierwszego miejsca. Owszem, „Film balkonowy” Pawła Łozińskiego był powszechnie chwalony, ale to dokument, a te dotąd nie zajmowały czołowych miejsc w plebiscycie. Druga w kolejności „Córka” Maggie Gyllenhaal zdobyła światowe uznanie, ale u nas szczególnie się spodobała. Trzeci, „Vortex” podpisał Gaspar Noe, który ma w polskim środowisku krytycznym spory „elektorat negatywny”; najwyraźniej jednak, odchodząc od swego dotychczasowego stylu, pogodził wszystkich pesymistyczną wizją starości. Generalnie kino francuskie odnotowało duży sukces, gdyż w pierwszej dziesiątce znajdziemy aż trzy produkcje z tego kraju. Polskie kino natomiast reprezentuje oprócz „Filmu balkonowego” także „IO” Jerzego Skolimowskiego. O dziwo, „Silent Twins” Agnieszki Smoczyńskiej, znalazł się na 11 miejscu, a na szesnastym – „Kobieta na dachu” Anny Jadowskiej.
Zdecydowanie zatriumfowało w tym rankingu kino kameralne, psychologiczne, niskobudżetowe. Nawet „Fabelmanowie” (miejsce czwarte) nie są przecież najbardziej widowiskowym filmem w twórczości Stevena Spielberga. W głosowaniu wzięła udział rekordowa liczba pięćdziesięciu krytyczek i krytyków, którzy wskazali sto dziewiętnaście tytułów – to spory rozrzut. I jeszcze jedna ciekawostka. Mimo że wolno było brać pod uwagę także wiele produkcji z platform streamingowych, wygrały filmy pokazywane najpierw, przez dłuższy czas na dużym ekranie. Pierwszy film z Netfliksa, „Na zachodzie bez zmian” wylądował dopiero na pozycji czternastej. A więc, jak zwykle, kino (i „Kino”) górą.
(na podst. tekstu Bartosza Żurawieckiego)
-
- FILM BALKONOWY, reż. Paweł Łoziński. Polska 2021, (143 p.)
- CÓRKA, reż. Maggie Gyllenhaal, USA, Wlk. Brytania, Izrael, Grecja 2021, (135 p.)
- VORTEX, reż. Gaspar Noé, Francja, Belgia, Monako 2021, (121 p.)
- FABELMANOWIE, reż. Steven Spielberg, USA 2022, (120 p.)
- NAJGORSZY CZŁOWIEK NA ŚWIECIE, reż. Joachim Trier, Norwegia, Francja, Szwecja, Dania 2021, (106 p.)
- IO, reż. Jerzy Skolimowski, Polska, Włochy 2022, (105 p.)
- RED ROCKET, reż. Sean Baker, USA 2021, (99 p.) *
- MAŁA MAMA, reż. Céline Sciamma, Francja 2021, (79 p.)
- DRIVE MY CAR, reż. Ryusuke Hamaguchi, Japonia 2021, (78 p.)
- TITANE, reż. Julia Ducournau, Francja, Belgia 2021, (77 p.)
* tego filmu nie zagramy, bo jego dystrybutor UIP nie udziela już licencji na pokazy kinowe; terminy grania pozostałych filmów podamy wkrótce
Bilety ( z wyj. filmu Fabelmanowie):
Normalny | Ulgowy2 | Rodzina 3+4 | |
1 film | 20 | 16 | 14 |
3+ filmy | 18 | 14 | 12 |
6+ filmów | 16 | 12 | 10 |
9+ filmów | 12 | 10 | 10 |
Archiwum emisji
02-03-2023
01-03-2023
28-02-2023
26-02-2023
25-02-2023
25-02-2023
24-02-2023
22-02-2023
21-02-2023
16-02-2023
15-02-2023
12-02-2023
10-02-2023
09-02-2023