Wesele Figara
235 min.
                            tytuł oryginalny:
                        
                        
                            Le Nozze di Figaro				
                        
                        gatunek:
                    
                    
                        opera				
                    
                        kompozytor:
                    
                    
                        Wolfgang Amadeus Mozart
                    
                    
                        dyrygent:
                    
                    
                        Joana Mallwitz
                    
                    
                        reżyseria:
                    
                    
                        Richard Eyre				
                    
                        kraj produkcji:
                    
                    
                        USA 				
                    
                        rok produkcji:
                    
                    
                        2025 				
                    
                        obsada:
                    
                    
                        Federica Lombardi (Hrabina), Olga Kulchynska (Zuzanna), Marianne Crebassa (Cherubin), Elizabeth Bishop (Marcelina), Joshua Hopkins (Hrabia), Michael Sumuel (Figaro), Maurizio Muraro (Doktor Bartolo)  				
                    
                        napisy:
                    
                    
                        polskie 				
                    
                        opis:
                    
                    
Wesele Figara to niezwykłe połączenie genialnej muzyki Mozarta i jednego z najlepszych librett, jakie kiedykolwiek wystawiono. Adaptując sztukę Beaumarchais’go, która wywołała skandal swoim rewolucyjnym spojrzeniem na społeczeństwo XVIII wieku, librecista Lorenzo Da Ponte skupił się mniej na oryginalnych odniesieniach tematycznych, a bardziej na ponadczasowych problemach osadzonych w tej komedii salonowej. Z kolei reżyser zdecydował się odłożyć na bok poważniejsze podteksty fabuły i akcję opery umiejscowił w Sewilli w latach 30. XX wieku, brawurowo podkreślając szalone elementy komiczne – przebrania, maskarady, niespodzianki, kompromisy i farsowe sytuacje.

