koncert COALS – seans WHIPLASH

 107 min.

gatunek:
Dramat
reżyseria:
Damien Chazelle
kraj produkcji:
USA
rok produkcji:
2014
obsada:
Miles Teller, J.K. Simmons
napisy:
polskie
opis:

COALS
Katarzyna Kowalczyk, Łukasz Rozmysłowski (Gliwice / Lędziny)

Pomimo, iż zespół zaprezentował swoją twórczość w Internecie zaledwie dwa miesiące temu, znalazł spore grono odbiorców, które domaga się występów na żywo. Duet ma za sobą koncerty w Krakowie i Katowicach, a już w grudniu Coalsi odwiedzą Gliwice.


Zespół Coals to kolejni artyści, którzy w swojej muzyce przemycają skandynawskie inspiracje. Ich brzmienie łączy to co najbardziej interesujące w muzyce z północy Europy – delikatne melodie oraz spowitą mgłą tajemnicy eteryczność. Hipnotyzujący, wybrzmiewający jakby z oddali głos, Katarzyny Kowalczyk wzbudza ciekawość każdego kto spotyka się z muzyką śląskiego duetu. Zaś istota brzmienia Coals to zasługa Łukasza Rozmysłowskiego, którego talent kompozytorski łączy w sobie folkowe fascynacje z brzmieniem pianina i gitary.

Ona i on. Zamglone tajemnicą piosenki, eteryczność Coco Rosie powleczona nieoczywistością Cocteau Twins. Akustyczne granie podbite elektroniczną mozaiką. Delikatność odmieniana przez przypadki. (Ultramaryna, nr 150)

WHIPLASH
Film „Whiplash” to zdobywca Grand Prix 3.0  oraz nagrody publiczności najważniejszego festiwalu kina niezależnego – Sundance w USA.

Andrew (Miles Teller) to młody perkusista, który stara się osiągnąć doskonałość. Fletcher (J.K. Simmons), wykładowca prestiżowego konserwatorium jest bardzo wymagającym nauczycielem. Jego metody dydaktyczne są okrutne: zmusza uczniów do nieludzkiego wysiłku, często poniża. Andrew jest gotowy na wszelkie poświęcenia, aby stać się muzykiem idealnym. Przejmujący obraz pokazuje ludzką determinację w dążeniu do upragnionego celu. Wspaniałe kreacje aktorskie.


Od reżysera:
Jest mnóstwo filmów opowiadających o radości płynącej z muzyki. Ale jako młody perkusista w studenckiej orkiestrze jazzowej, odczuwałem zupełnie inne emocje. Najczęściej czułem strach. Strach związany z grą poza rytmem. Strach związany z utratą tempa. Ale najbardziej bałem się dyrygenta. Reżyserując Whiplash, chciałem zrobić film o muzyce przypominający raczej film wojenny czy gangsterski. Instrumenty miały w nim zastąpić broń, słowa być tak brutalne jak strzały, a akcja miała rozwijać się nie na polu walki, lecz w szkolnej sali prób lub na sali koncertowej. Damien Chazelle


Po seansie zapraszamy do rozmowy z członkami zespołu Coals, którzy podobnie jak bohater filmu, stoją u progu kariery muzycznej.