Blokada
119 min.
Odkrycie zeszłorocznego Festiwalu Filmowego w Wenecji, gdzie film otrzymał 3 nagrody, a zarazem zwycięzca drugiej edycji ogólnopolskiego projektu Scope100. Zaskakująco celna, porażająca wizualnie wizja współczesnego świata, który przenika wszechobecna atmosfera inwigilacji, zagrożenia terroryzmem i społecznego szaleństwa.
Na obrzeżach 14-milionowej metropolii, w atmosferze społecznych napięć, lęku i podejrzliwości, dochodzi do spotkania dwóch braci, którzy nie widzieli się od 20 lat. Khadir zostaje wypuszczony z więzienia pod warunkiem tajnej współpracy z policją. Będzie musiał zaskarbić sobie zaufanie pełnego podejrzeń, opuszczonego przez żonę i dzieci Ahmeda. Jednak bracia nie zdają sobie sprawy, że prawdziwe zagrożenie czyha bliżej, niż im się wydaje…
Film otrzymał Nagrodę Specjalną jury w Wenecji przyznaną przez wybitnych reżyserów: Alfonso Cuarona („Grawitacja”), Pawła Pawlikowskiego („Ida”), Nuri Bilge Ceylana („Zimowy sen”) i Hou Hsiao-hsiena („Zabójczyni).
Film do dystrybucji wybrali widzowie w ramach nowatorskiego projektu Gutek Film Scope100.
Scope100 to druga edycja przedsięwzięcia zainicjowanego w 2014 roku. Dzięki widzom w zeszłym roku na polskie ekrany trafiły filmy „Magical Girl” i „Party Girl”. W ramach Scope100 Gutek Film zaprosił 100 widzów z całej Polski do obejrzenia 10 najnowszych europejskich produkcji, które nie trafiły jeszcze do polskich kin. Były wśród nich filmy pokazane na najważniejszych festiwalach filmowych (Cannes, Wenecja, Berlinale, San Sebastian), m.in. najnowsze filmy Athiny Rachel Tsangari („Chevalier”), Arnauda Desplechina (nagrodzony Cezarem dla Najlepszego Reżysera „My Golden Days”) oraz Lucile Hadzihalilovic („Evolution”). Zazwyczaj to dystrybutor decyduje o tym, która produkcja trafi do kin. Tym razem decyzja należała do widzów, którzy ocenili wszystkie filmy i wybrali najlepszy.
Głosy widzów, uczestników projektu Scope100, na temat filmu „Blokada”:
„Blokada” posiada niesamowity gęsty, duszny klimat potęgowany świetnymi mrocznymi zdjęciami i wyrazistym dźwiękiem. Stambuł jawi się jako jednocześnie brudne i niebezpieczne, ale i fascynująco piękne miasto. Krystian Prusak
Gęsta atmosfera, „szumy, zlepy, ciągi”. Dawno nie oglądałam filmu, w którym dźwięk miałby tak zasadnicze znaczenie dla budowania nastroju – został tu użyty bardzo świadomie, w maksymalnym stopniu podkreślał srogi, nieprzyjazny charakter rzeczywistości, z jaką się stykamy. Film do bólu angażujący, aktualny, ważny i wymagający. Karina Filak
Na to czekałem. Niezwykle klimatyczny obraz świetnie operujący światłem i DŹWIĘKIEM. Klimat strachu, pogłębiającej się paranoi i ucisku wzmacniał się z każdą minutą filmu. Leszek Lukasek
Film został też doceniony przez środowisko filmowe, zdobywając m.in. 3 nagrody podczas MFF w Wenecji 2015 – Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser, Specjalna Nagroda Jury – a w tym roku 4 nagrody Stowarzyszenia Tureckich Krytyków Filmowych (Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser, Najlepszy Scenariusz, Najlepszy Montaż).
Intensywny, psychologiczno-socjologiczny dramat z nadciągającą apokalipsą w tle. Variety
Jeden z najodważniejszych tureckich filmów ostatnich lat. Leiflacroix
Techniczne umiejętności reżysera są imponujące. Pomysłowe łączenie dźwięku z muzyką, oszczędne oświetlenie, dobór lokacji i świetni aktorzy sprawiają, że trafia do nas jego przekaz. Screen Daily
Przejmująca atmosfera kojarzyć się może ze „Wstrętem” Polańskiego bądź z „Nierozłącznymi” Cronenberga. TIFF.net
Jeden z najciekawszych filmów opisujących polityczną mentalność współczesnej Turcji. Albawaba.com