20.000 dni na Ziemi

 97 min.

tytuł oryginalny:
20 000 Days on Earth
gatunek:
Dramat, dokument
reżyseria:
Iain Forsyth, Jane Pollard
kraj produkcji:
Wielka Brytania
rok produkcji:
2014
obsada:
Nick Cave, Kylie Minogue, Ray Winstone, Blixa Bargeld, Susie Bick, Arthur Cave, Earl Cave, Warren Ellis, Kirk Lake, Darian Leader
napisy:
polskie
opis:

Dzień numer 20 000 w życiu Nicka Cave’a – od dźwięku budzika wczesnym rankiem do nocnego spaceru wzdłuż plaży po koncercie – zamienia się w niezwykły i fascynujący portret artysty.


Widzimy sceny, w których Cave rozmawia z terapeutą o swoim dzieciństwie, albo przegląda zdjęcia z szalonych lat, gdy zaczynała się jego kariera. Materiały z sal prób i studiów nagraniowych przeplatane są wypowiedziami muzyków, którzy z nim pracowali: Blixy Bargelda z The Bad Seeds, czy Kylie Minogue. Widzimy go także w sytuacjach zupełnie prywatnych, gdy w domu ogląda z dziećmi film lub spotyka się z przyjacielem. Obrazom towarzyszy narracja napisana i czytana przez samego Cave’a, który dzieli się z widzami swoimi poglądami na życie i wprowadza nas w tajniki tworzenia muzyki przy okazji nagrywania płyty „Push the Sky Away”.


TO NIE JEST ZWYKŁY ROCKOWY DOKUMENT
– Wahałem się przed podjęciem decyzji o udziale w tym projekcie – zdradza Cave – Jestem w ogóle bardzo podejrzliwy jeśli chodzi o biografie i filmy o celebrytach, bo najczęściej okazują się one aktem masturbacji, który służy tylko głównemu bohaterowi. Ale Iain i Jane to artyści. Pochodzą ze świat sztuki, a nie filmu, i dwuznaczność, czy tajemnica nie są dla nich problemem. Patrzą na wszystko z różnych perspektyw i mieli świetny pomysł na ten film.

„20 000 dni na Ziemi” to nie pełen patosu i szacunku portret słynnego muzyka. Jego twórcy próbowali raczej przy pomocy swojego bohatera przyjrzeć się takim tematom jak śmiertelność, sens życia, jak wykorzystujemy dany nam czas. Jednocześnie Forsyth i Pollard, dzięki swojej inteligencji i poczuciu humoru, nie popadają w pompatyczność.

  • Nagrody: za najlepsza reżyserię na FF Sundance; nagroda publiczności na FF Transatlantyk