Makbet

Macbeth

 195 min.

gatunek:
opera
kompozytor:
Giuseppe Verdi
drygent:
Fabio Luisi
reżyseria:
Adrian Noble
kraj produkcji:
USA
rok produkcji:
2014
obsada:
Anna Netrebko, Joseph Calleja, Željko Lučić, René Pape
napisy:
polskie
opis:

Rosyjska sopranistka Anna Netrebko w śmiałej roli u Verdiego tworzy pełen żaru portret Lady Makbet, szalonej morderczyni. W partii tytułowej  Željko Lučić, baryton pochodzący z Serbii.

Trzy wiedźmy przepowiadają Makbetowi przyszłość: zostanie królem, choć jego potomkowie nie odziedziczą tronu. To zdarzenie wzbudza w Makbecie i jego żonie chore nadzieje, bo przecież król Szkocji żyje... Ręce obojga małżonków wielokrotnie splamią się krwią, losu jednak nie da się oszukać. Dramaty Shakespeare’a inspirowały wielu kompozytorów. Verdi, sięgając po nie, stworzył prawdziwe arcydzieła: „Makbeta”, „Otella” i „Falstaffa”. Nowojorski „Makbet” wraca na ekrany kin świata po raz drugi. Oglądaliśmy go w 2008 roku (była to pierwsza transmisja w Polsce). W role Makbeta i jego żony wcielili się wtedy Željko Lučić i Maria Guleghina. Serbski baryton znów będzie żądnym władzy tanem, a drapieżną Lady Makbet – Rosjanka Anna Netrebko, która do tej pory kreowała postacie delikatnych dziewcząt lub prawych heroin. Gwiazdorską obsadę dopełniają maltański tenor Joseph Calleja w partii Makdufa i Niemiec René Pape jako szlachetny Banko. Surrealistyczna inscenizacja tego wspaniałego muzycznego dramatu, którym zadyryguje Włoch Fabio Luisi, jest dziełem angielskiego reżysera Adriana Noble’a.


ANNA NETREBKO sopran
Lady Makbet

Urodzona w Krasnodarze rosyjska sopranistka zyskała międzynarodową sławę po swoim debiucie w partii Violetty w „La traviacie” Verdiego na Salzburger Festspiele w 2002 roku. W kolejnych latach była uznawana dwukrotnie przez grono krytyków za najlepszą śpiewaczkę świata. Jej kariera rozpoczęła się w 1994 roku na scenie Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu. Od tryumfu w Salzburgu Netrebko występuje we wszystkich najważniejszych teatrach operowych świata, m.in. w: The Metropolitan Opera, Lyric Opera of Chicago, londyńskiej Royal Opera House Covent Garden, mediolańskim Teatro alla Scala, a także operach Wiednia, Paryża, Zurychu, Berlina i Monachium. W Met zadebiutowała jako Natasza w monumentalnym spektaklu „Wojny i pokoju” S. Prokofiewa (2002). Do tej pory wystąpiła w aż czternastu premierach tego teatru. Przez trzy lata pod rząd brała udział w wieczorach inaugurujących sezon w Met. W tym roku występuje w Nowym Jorku jako Lady Makbet, a także w roli Jolanty w operze Czajkowskiego, którą wcześniej śpiewała, w tej samej inscenizacji Mariusza Trelińskiego, w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu.

ŽELJKO LUČIĆ baryton
Makbet

Serb. Zadebiutował na scenie serbskiego Teatru Narodowego w Nowym Sadzie w 1993 r. jako Silvio w „Pajacach” R. Leoncavalla. W tym samym teatrze śpiewał różnorodne role: od Oniegina w operze P. Czajkowskiego po Germonta w „La traviacie” G. Verdiego. W 1998 r. dołączył do grona solistów Oper Frankfurt, gdzie występował przez następne 10 lat. Wyspecjalizował się w wykonawstwie barytonowych partii Verdiowskich. Jako Germont wystąpił rok później na festiwalu w Aix-en-Provence, zaśpiewał także partię hrabiego Luny w Verdiowskim „Trubadurze” w Teatro Comunale we Florencji. Na scenie The Metropolitan Opera stanął po raz pierwszy w 2006 roku. Wcielił się w rolę Barnaby w „Giocondzie” A. Ponchiellego. Od tego czasu regularnie pojawia się na deskach Met, głównie w operach Verdiego (Germont w „La traviacie”, tytułowi Nabucco i Rigoletto, hrabia Luna w „Trubadurze” i Amonasro w „Aidzie”). Tytułową rolę w „Makbecie” Verdiego w obecnej inscenizacji wykonuje od wieczoru premierowego w 2007 r.

FABIO LUISI dyrygent

Włoch. Od 2011 r. główny dyrygent The Metropolitan Opera, w której pierwszy raz wystąpił w 2005 r., prowadząc „Don Carlosa” G. Verdiego. W nowojorskiej operze dyryguje ponad dwudziestoma tytułami, wliczając w to tetralogię Richarda Wagnera „Pierścień Nibelunga”. Za dwie ostatnie części tego cyklu – transmitowane na cały świat i nagrane na DVD – otrzymał w 2013 r. Nagrodę Grammy. Jest również dyrektorem muzycznym Opernhaus Zürich. Współpracuje nie tylko z najważniejszymi teatrami operowymi świata, ale także z najsłynniejszymi orkiestrami, bowiem w kręgu jego zainteresowań ważne miejsce zajmuje symfonika. Często nagrywa dla Deutsche Grammophon i Sony Classical. Naukę muzyki rozpoczął w wieku lat 4 – od lekcji gry na fortepianie. W ubiegłym sezonie dyrygował transmitowanym z Met „Kopciuszkiem” Rossiniego. „Makbeta” Verdiego prowadzi w Nowym Jorku po raz pierwszy.

Wydarzenie archiwalne